NEWSROOM

« Tillbaka

Fem vinnare får se sina drömburgare på McDonald’s meny

Petter Hegevall från Östersund, David Sundin från Stockholm, Anders Lingbrand från Skärhamn, Johan Rindborg från Sollentuna och Joel Brix från Örnsköldsvik. Så heter de fem vinnarna i My Burger, McDonald’s digitala produktutvecklingstävling som anordnas för andra gången. Intresset för tävlingen har varit rekordstort och de fler än 40 000 drömburgarna som skapats av svenska folket har genererat över 350 000 röster online, vilket gör My Burger till en av de mest engagerande kampanjerna någonsin från McDonald’s. Vinnarnas egenkomponerade drömburgare kommer att serveras på McDonald’s cirka 220 restauranger i höst.

Kocken Tom Sjöstedt, fotbollslegenden Glenn Hysén och de övriga i juryn korade de fem vinnarburgarna under finalen i Stockholm, som gick av stapeln idag. En av vinnarna, Petter Hegevall med burgaren McPetter satsade på bröd med mjöltopping, gräddfil med gräslök, gul lök, rostad lök, inlagd gurka, röd paprika, cheddarost och nötkött och lyckades därmed övertyga juryn om en plats på menyn.

– Slutresultatet blev mycket godare än jag trodde. Jag tror att jag vann på grund av mitt koncept med svenska somriga smaker som gräddfil med gräslök, säger Petter Hegevall.   

De tio finalisterna fick under finalen tillaga och presentera sina drömburgare för juryn, som utöver Tom Sjöstedt och Glenn Hysén bestod av Monica Jordan, restaurangchef för McDonald’s Nobelplan i Karlstad, John Atherton, vd för McDonald’s, samt Christian Nilsson som driver bloggen fastfoodlovers.com.

– Det är tydligt att svenska folket gillar burgare och att det finns stor talang ute i stugorna. De fem vinnarburgarna är riktigt, riktigt goda och förtjänar en plats på menyn, säger Glenn Hysén.

De tio finalisterna har röstats fram online av svenska folket, i konkurrens med mer än 40 000 bidrag som skapats på kampanjsajten, McDonald’s Facebook-sida eller i McDonald’s mobil-app. Tävlingen har genererat över 350 000 röster, att jämföra med 15 000 tävlingsbidrag och 60 000 röster under förra årets tävling.

– Det är fantastiskt spännande att överlåta produktutvecklingen till svenska folket. Engagemanget har varit enormt och hela 40 000 drömburgare har skapats. Jag ser fram emot att se vinnarburgarna på McDonald’s menyer i höst, säger Jeff Jackett, marknadsdirektör på McDonald’s.

My Burger är en satsning på digital produktutveckling tillsammans med svenska folket och ett led i McDonald’s långsiktiga arbete med att bredda menyn. Vinnarburgarna kommer säljas under en vecka var, mellan den 29 oktober och den 1 december, på samtliga McDonald’s restauranger över hela landet. Kommentarer från samtliga vinnare och deras recept finns i bakgrundsmaterialet på sidan 2, tillsammans med information om jurymedlemmarna.
Relaterad media
Kontakt

@mcdse