NEWSROOM

« Tillbaka

McDonald’s en av de första att erbjuda Facebook® Check-in Deals i Sverige

I samband med att Facebook Check-in Deals lanseras i Sverige 12 maj är McDonald’s exklusivt utvalt att få erbjuda tjänsten.  Från och med lanseringen kommer McDonald’s därmed att kunna förse sina cirka 
440 000 dagliga gäster med erbjudanden i mobilen.

– För oss är det självklart att ta tillvara den möjlighet som det innebär att vara med vid lanseringen av Facebook Check-in Deals i Sverige. Väldigt många av våra gäster använder Facebook i mobilen, och detta är ett helt nytt sätt för oss att nå dem. Det är viktigt för oss att finnas där våra gäster finns, att kunna förse dem med erbjudanden precis när och där de letar efter någonstans att äta. Det är helt enkelt ytterligare ett sätt att uppgradera gästupplevelsen, säger Kajsa Dahlberg, ansvarig för digital kommunikation på McDonald’s. 

Från och med klockan 10:00, torsdag den 12 maj, får alla som checkar in på någon av McDonald’s 221 restauranger i Sverige ta del av ett särskilt erbjudande direkt i mobilen. Som första erbjudande bjuder McDonald’s på en valfri mellanstor milkshake vid köp av en 1955 meny.

– Utvecklingen av positionsbaserade tjänster i mobilen och andra sociala plattformar online är något som vi följer med stort intresse. Människors sätt att kommunicera och konsumera är i grunden förändrat, och med närmare en halv miljon gäster som besöker McDonald’s varje dag är det viktigt för oss att vara lyhörda för det, säger Kajsa Dahlberg.

Så funkar det

Gästen går in under Platser/Places via sin Facebook-applikation på mobiltelefonen, och får då en lista över platser som ligger i närområdet. De platser som är kopplade till Check-in Deals har, som McDonald’s, en gul ikon bredvid namnet.  Efter att ha klickat på ikonen går det att se och ta del av erbjudandet, genom att ”checka in” digitalt på platsen. Gästen visar sedan upp telefonen vid beställning i kassan.

Facebook Check-in Deals är ett nytt sätt att driva frekvens och lojalitet genom positionsbaserade erbjudanden i mobiltelefonen. I november 2010 lanserades tjänsten i USA och sedan februari i år är Facebook Check-in Deals även tillgängligt i Storbritannien, Tyskland, Italien, Frankrike och Spanien.

Relaterad media
Kontakt

@mcdse