NEWSROOM

« Tillbaka

Österrike ska inspirera Sveriges framtidsbönder

LRF Ungdomen och McDonald’s vill stärka entreprenörskapet inom svenskt lantbruk genom ettKunskapsprogram. Och idag inleds för tredje året jakten på de framtidsbönder som ska få delta i programmet, som i år består av en kunskapsresa till Österrike och en ledarskapsutbildning på McDonald’s Business School.  
 

Kunskapsprogrammet är ett gemensamt initiativ från McDonald’s och LRF Ungdomen som riktar sig till unga lantbrukare. Syftet med programmet är att främja generationsväxling och entreprenörskap bland unga lantbrukare i Sverige. Dessutom får deltagarna nya perspektiv på sin verksamhet och chans att stärka sitt personliga nätverk.

Kunskapsprogrammet består av en kunskapsresa och en ledarskapsutbildning. I år kommer fyra unga vinnare att åka till Österrike. Resan kommer bland annat omfatta enskilda möten och diskussioner med unga österrikiska lantbrukare och med McDonald’s samarbetspartners. Deltagarna på resan får sedan, tillsammans med ytterligare 12 unga lantbrukare, möjlighet att delta i ledarskapsutbildningen som hålls på McDonald’s Business School.

– Omvärldsanalys och ledarskap kommer vara viktiga delar för framtidens lantbruksföretagare. Därför är det roligt att kunna erbjuda våra medlemmar möjligheten att ta del av Kunskapsprogrammet för att inspireras och stärkas i sitt företagande, säger Kristina Yngwe, ordförande för LRF Ungdomen. 

– Som restaurangbranschens enskilt största inköpare av svenskt nötkött och en stor inköpare av andra jordbruksprodukter är McDonald’s beroende av ett konkurrenskraftigt och starkt svenskt jordbruk. Vårt samarbete med LRF Ungdomen är en långsiktig ambition att stödja den utvecklingen, säger Raymond Mankowitz, kommunikationsdirektör Svenska McDonald’s och jurymedlem.

Urvalet till Kunskapsprogrammet görs av en jury som består av landsbygdsminister Eskil Erlandsson, McDonald's kommunikationsdirektör Raymond Mankowitz, LRF Ungdomens ordförande Kristina Yngwe samt Emma Knaggård Wendt som är ordförande i Young Entrepreneurs of Sweden.

LRF och McDonald’s har sedan 2011 ett samarbete som syftar till att långsiktigt stärka det svenska lantbruket.Tillsammans försöker man bland annat att hitta modeller som ska stärka konkurrenskraften bland svenska nötköttsproducenter och i oktober ska det nyinstiftade Hållbarhetsstipendiet på 100 000 kronor delas ut till en bonde som har gjort det där lilla extra för ett hållbart lantbruk.
Relaterad media
Kontakt

@mcdse