NEWSROOM

« Tillbaka

Svenska folket bestämmer smaken på McDonald’s höstburgare – krögaren Johan Jureskog och artisten Pernilla Wahlgren är med och korar vinnarburgare

På tävlingssajten My Burger kan deltagarna välja bland 66 olika ingredienser för att skapa sin egen drömburgare. Därefter får man hjälp med att marknadsföra sin burgare för att få så många röster som möjligt. De tio burgare som får flest röster går till finalen i Stockholm. En jury kommer att provsmaka de tio burgarna och därefter kora fem vinnare vars burgare kommer att säljas på McDonald’s under senhösten.

– Varje år får vi mängder med önskemål och förslag på nya hamburgare från våra Facebookfans och gäster. Med My Burger kan svenska folket dessutom rösta på sin favoritburgare och därmed vara med och bestämma vad vi ska servera på våra restauranger, säger Kajsa Dahlberg, Digital Marketing Manager på McDonald’s.

Under finaldagen 19 juni kommer finalisterna själva få presentera sina burgare för juryn som förutom Johan Jureskog och Pernilla Wahlgren består av Christian Nilsson som driver bloggen fastfoodlovers.com samt McDonald’s representant franchisetagaren Benedikte Holmberg. Den sista juryplatsen är reserverad för en konsument som kommer att väljas ut bland McDonald’s Facebookfans.

Christian Nilsson ser tillsammans med de andra jurymedlemmarna fram emot finaldagen:
– Att få vara med och smaka burgare komponerade av gästerna är vad jag gillar allra mest - det är ju dem jag skriver för och pratar med dagligdags. Crowdsourcade McDonald’s burgare, det kan knappast bli bättre, säger Christian Nilsson från Fastfoodlovers.com.

Vinnarburgarna kommer säljas en vecka var under perioden 23 oktober till 26 november på samtliga McDonald’s restauranger över hela landet.

Om My Burger:

Det finns hela 66 olika ingredienser att välja mellan på My Burger-sajten. Man kan exempelvis välja fullkornsbröd, lantbröd eller traditionellt hamburgerbröd till sin burgare och självklart olika sorter av hamburgare, kyckling, fisk eller vegetariskt. Till det, olika såser, till exempel en spännande nyhet som lingon-créme fraiche eller en klassiker som bearnaise. Det finns flera sorters ost att välja på, bland annat Wästgöta Kloster, flera olika grönsaker och även ananas och chorizo finns på den digitala urvalsmenyn.

Därefter är det dags att döpa sin burgare och skapa sin egen reklamkampanj. I det digitala verktyget får man hjälp att enkelt kommunicera sin burgare och dela den med så många som möjligt via exempelvis Facebook och Twitter. Man kan även använda helt andra kanaler som sin egen blogg eller banderoller på stan. Alla medel är tillåtna för att vinna så många röster som möjligt och öka chansen att bli en av de tio finalisterna som får delta vid finalen i Stockholm.
My Burger-sajten nås via mcdonalds.se (www.mcdonalds.se/myburger) och tävlingen pågår från den 30 maj till den 17 juni, finalen går av stapeln vid McDonald’s huvudkontor i Stockholm den 19 juni då de fem vinnarna koras.

Om juryn:

Johan Jureskog, krögare
Johan Jureskog är krögaren som brinner för rustik matlagning och är en passionerad hamburgerälskare. Han var under åtta år medlem i Svenska kocklandslaget och vann med dem matlagnings-OS år 2004. Idag är han kock och delägare i kritikerrosade restaurangerna Rolfs Kök och AG i Stockholm. Tidigare har han bland annat arbetat på Paul & Norbert och olika stjärnkrogar i Frankrike.  Johan är även en omtyckt TV-kock som just släppt sin första kokbok ”24 timmar Receptbok” och hans favorit på McDonald’s är Dubbel Cheeseburgare med extra majonnäs.

Pernilla Wahlgren, artist
Pernilla behöver nog ingen närmare presentation efter över 25 år i rampljuset. Redan som 11-åring spelade hon sin första huvudroll i musikalen Annie. Idag är Pernilla lika högaktuell på scenen och framför kameran, nu senast i Let´s Dance. Pernillas genombrott för den stora publiken kom i Melodifestivalen 1985 med låten Picadilly Circus. Tillsammans med brodern Niclas känner vi även igen henne från det populära barnprogrammet Nicke & Nilla. Favoriten på McDonald’s är just nu nya McWrap med kyckling.

Christian Nilsson, bloggare
Christian driver bloggen fastfoodlovers.com där det skrivs om mat serverad snabbt. Hans intresse och passion för ämnet vaknade när han tillbringade ett år i USA 1987. År 2001 startades ett nyhetsbrev som senare blev en blogg. FastFoodLovers vann Matbloggspriset år 2005 för Årets Temablogg och blev Årets Bästa Matblogg 2006. Huvudtemat på bloggen är mat man äter ”on the go”, men även färdiglagat, snacks och dryck. Favorit på McDonald’s är Quarter Pounder och Dubbel Cheeseburgare.

Benedikte Holmberg, McDonald’s
Benedikte är franchisetagare inom McDonald’s, allt började för 12 år sedan när hon läste på ett brickunderlägg om möjligheten att äga en egen restaurang. Idag är hon den franchisetagare i Norden med flest restauranger, hela 14 stycken McDonald’s driver hon i södra Sverige tillsammans med sina 600 medarbetare. Benedikte brinner för att skapa den bästa restaurangupplevelsen för sina dagliga
27 000 gäster och att se medarbetarna utvecklas och växa. Favoritmat på McDonald’s är McFeast och nya McWrap.


Relaterad media
Kontakt

@mcdse