NEWSROOM

« Tillbaka

Bok Happy Meal ansluter sig till LÄSLOV

Bok Happy Meal föddes år 2001 i Sverige och är ett väl fungerande samarbete mellan den läsfrämjande organisationen Läsrörelsen med mottot ”Ge dina barn ett språk” och McDonald’s alla restauranger. Totalt har 16,9 miljoner bra barn- och bilderböcker ingått i samarbetet. Sedan 2010 är det i hela Norden. Precis som tidigare år är de valda av barnboksexperten Marianne von Baumgarten-Lindberg, som sitter i Läsrörelsens styrelse.

– Mitt under årets Bok Happy Meal ligger LÄSLOV vecka 44 – ett brett läsfrämjande samarbete genom Läsrörelsen med elevorganisationer, bokförlag, bibliotek, bokhandel, idrottsföreningar, fackliga organisationer, kulturinstitutioner och företag i ett stort växande nätverk. Nu är vi uppe i 77 medlemmar, säger Elisabet Reslegård, ordförande och projektledare för Läsrörelsen och Nätverket Läslov.

Under de veckor som ansluter sig till LÄSLOV ingår (23 – 29 oktober) Läsa själv-boken När lilla Ida skulle göra hyss av Astrid Lindgren och Björn Berg samt bilderboken Memmo och Mysen söker efter färger av Emma Virke och (30 oktober – 5 november) Lätt att läsa-boken Natt i skolan av Helena Bross och Christel Rönns samt bilderboken Tambar är ett troll av Tor Åge Bringsværd och Lisa Aisato.
 
Bok Happy Meal pågår mellan den 9 oktober och 19 november och årets nio titlar är:
Den underbara pumpan av Lennart Hellsing och Svend Otto S, Atos och Sofia av Riitta Jalonen och Kristiina Louhi, Astons stenar av Lotta Geffenblad, Betty har en hemlighet av Alberte Winding och Rasmus Bregnhøi, När lilla Ida skulle göra hyss av Astrid Lindgren och Björn Berg, Memmo och Mysen söker efter färger av Emma Virke, Tambar är ett troll av Tor Åge Bringsværd och Lisa Aisato, Natt i skolan av Helena Bross och Christel Rönns, Ensammast i världen av Magda Eggens och Tord Nygren.

– Det känns fantastiskt att nära 17 miljoner barn- och bilderböcker har spridits till barn och föräldrar genom Bok Happy Meal sedan starten 2001. Vi vill bidra till barns läsande och öka deras intresse för litteratur. Det är därför vi tillsammans med Läsrörelsen gör barnböcker av hög kvalitet tillgängliga på alla våra restauranger i Norden och även stöttar nysatsningen Läslov här i Sverige, säger Petra Dahlman, Senior Marketing Manager på Svenska McDonald’s.
Relaterad media
Bilder
Kontakt

@mcdse