NEWSROOM

« Tillbaka

Frida Hansdotter delade ut 46 000 kronor till Östersund Frösö Slalomklubb som en av vinnarna av Skidlyftet

Östersund Frösö Slalomklubb är en av vinnarna i Svenska Skidförbundets och McDonald’s satsning Skidlyftet. Under alpina världscupen för damer i Åre i helgen delade Frida Hansdotter ut priset på 46 000 kronor till klubben.
 
Skidlyftet är ett initiativ av McDonald’s i samarbete med Svenska Skidförbundet i syfte att göra skidåkning tillgängligt för fler och skapa en bättre skidupplevelse för barn och unga. Östersund Frösö Slalomklubb har tilldelats 46 000 kronor för att utbilda unga ledare och locka fler unga att börja åka skidor.
 
- Som för de flesta idrottsföreningar betyder varje bidrag oerhört mycket för att kunna utveckla verksamheten. Vi är väldigt glada över att vara en av vinnarna i Skidlyftet! Vinstsumman ska gå till att utveckla ungdomsverksamheten i klubben och utbilda ännu fler unga ledare, säger Pontus Sandell, Östersund Frösö Slalomklubb.

- Det var otroligt roligt att dela ut Skidlyftet igår i Åre, extra kul eftersom jag var så delaktig i juryarbetet. Jag tycker att Skidlyftet är ett fantastiskt initiativ av McDonald’s som stöttning till våra skidklubbar, säger Frida Hansdotter.
 
Ledare och barn från Östersund Frösö Slalomklubb fick en heldag i Åre där de började med att titta på alpina världscupen för damer. Efter världscupstävlingarna delade Frida Hansdotter ut priset på 46 000 kronor till Östersund Frösö Slalomklubb. Dagens höjdpunkt för både ledare och barn från klubben var att få avsluta dagen med att åka i samma backe som världsstjärnorna precis åkt i.
 
- Jag tycker att det är väldigt roligt att en Jämtlandsklubb är en av vinnarna i Skidlyftet och det ska bli spännande att följa klubbens utveckling. Det känns fantastiskt att vi på McDonald’s kan vara med och bidra till föreningslivet i Sverige. Jag vet hur viktigt det är med stöd från näringslivet till ideella föreningar och barn- och ungdomsverksamhet ligger mig varmt om hjärtat, säger Annika Östlund, marknadschef McDonald’s i Östersund.
 
På plats i Åre var förutom skidstjärnorna, ledare och barn från Östersund Frösö Slalomklubb, Annika Östlund marknadschef på McDonald’s i Östersund, Petra Dahlman sponsoransvarig McDonald’s och Anders Sundqvist, sportchef Svenska Skidförbundet.
 
Om Skidlyftet
Skidlyftet är ett gemensamt initiativ mellan McDonald’s och Svenska Skidförbundet där vi tillsammans vill stötta utvecklingen av barn- och ungdomsverksamheten bland Sveriges längd- och alpina klubbar. Genom Skidlyftet har Svenska Skidförbundets föreningar ansökt om bidrag till satsningar som ökar möjligheten för fler barn och ungdomar att upptäcka och ta del av sporten.
 
Under våren skänkte McDonald’s 1 krona för varje såld kampanjmeny till Skidlyftet. Totalt samlades 800 000 kronor in och dessa delas nu ut till de 22 vinnande skidklubbarna. Hela 247 klubbar lämnade in ansökningar. Juryn har gått igenom samtliga bidrag och valt ut de vinnande projekten som ska få fler barn och unga att åka skidor både i backar och spår.
 
Om Östersund Frösö Slalomklubb
Östersund Frösö Slalomklubb bildades 1951 och har fostrat många mästare inom skidåkning. Klubben söker fler ledare till barn- och ungdomsgrupperna och vill få fler åkare att engagera sig. För att ge dem rätt förutsättningar kommer klubben att satsa på utbildningar för nyblivna ledare. 
Relaterad media
Kontakt

@mcdse