NEWSROOM

« Tillbaka

Skidlyftet 800 000 kronor för fler barn och unga på skidor

Vilken uppslutning det blev kring Skidlyftet! Vi fick in ansökningar från hela 247 skidklubbar. Svenska Skidförbundets och McDonald’s kampanj Skidlyftet samlade in 800 000 (!) kronor som nu oavkortat går till att stötta barn- och ungdomsprojekt i de klubbar som väljs ut.
Det märks att det finns ett uppdämt behov av medel för att kunna utveckla barn- och ungdomsverksamheten bland Sveriges längd- och alpina klubbar. Hela 247 skidklubbar skickade in ansökningar om bidrag till efterlängtade utvecklingsprojekt.
Skidlyftet kom till på initiativ av McDonald’s som på detta sätt vill stötta utvecklingen av barn- och ungdomsverksamheten bland Sveriges längd- och alpina klubbar. Resultatet blev totalt 800 000(!) kronor som nu kommer fördelas på ett antal glada klubbar i skid-Sverige.
– Det känns otroligt roligt och viktigt att vi kan vara med och hjälpa landets skidklubbar att få fler barn och unga att åka skidor. Det är ju där allt börjar, där kan vi få fler att intressera sig för skidåkning och även skapa möjligheter för de som siktar på att bli morgondagens skidstjärnor, säger Petra Dahlman, sponsoransvarig på McDonald’s.
Nu startar ett digert juryarbete med att välja ut de klubbar som får Skidlyftspengar. Urvalet kommer göras i omgångar under sommaren och besked till alla förväntansfulla klubbar beräknas komma i augusti/september.
– Det kommer inte bli ett lätt juryarbete eftersom samtliga ansökningar innehåller mycket bra förslag på projekt som skulle göra stor nytta bland våra föreningar, konstaterar Johan Sares, längdchef och Ville Bylin, alpin chef på Svenska Skidförbundet.
Om juryn
Vilka som får Skidlyftet bestäms av en jury bestående av representanter från McDonald's, Svenska Skidförbundet och aktiva landslagsåkare inom alpint och längdåkning; André Myhrer, Frida Hansdotter, Jens Byggmark, Maria Pietilä Holmner, Emma Wikén, Marcus Hellner och Teodor Peterson.
Relaterad media
Kontakt

@mcdse