NEWSROOM

« Tillbaka

Svaide Roma SoK en av vinnarna i Skidlyftet 2015 – får 40 000 kronor för att utveckla längdskidåkningen på Gotland

Svaide Roma SoK från Gotland är en av vinnarna i Skidlyftet. Lagom till säsongsförberedelserna får de 40 000 kronor från Skidlyftet, Svenska Skidförbundets och McDonald’s gemensamma satsning för att få fler barn och unga på skidor. Vinsten ska Svaide Roma använda till inköp av utrustning samt bidrag till träningsläger för barn med funktionshinder.
 
– Jag tycker att det är väldigt roligt att en Gotlandsklubb är en av vinnarna i Skidlyftet och det ska bli spännande att följa ungdomarnas resa. Det känns fantastiskt att vi på McDonald’s kan vara med och bidra till föreningslivet i Sverige. Jag vet hur viktigt det är med stöd från näringslivet till ideella föreningar och barn- och ungdomsverksamhet ligger mig varmt om hjärtat, säger Magnus Larsson, franchisetagare McDonald’s på Gotland.
 
– Som för de flesta idrottsföreningar betyder varje bidrag oerhört mycket för att kunna utveckla verksamheten. Vi är väldigt glada över att vara en av vinnarna i Skidlyftet! Vinstsumman ska gå till införskaffande av nödvändigt material och slutligen utmynna i ett läger på snö efter jul säger Jesper Forsman, ledare i Svaide Roma SoK.
 
– Det känns fantastiskt roligt att hela 247 klubbar ansökte till Skidlyftet och att nu 22 utvalda klubbar får ta del av de över 800 000 kronor som samlats in. Det är både fint och viktigt att vi kan vara med och hjälpa landets skidklubbar att få fler barn och unga att åka skidor och ge dem chansen att bli morgondagens stjärnor, säger Petra Dahlman, sponsoransvarig på McDonald’s.
 
– Juryarbetet har verkligen varit utmanande eftersom samtliga ansökningar innehöll många bra förslag på projekt som skulle göra stor nytta bland våra föreningar. Tillsammans i juryn har vi valt ut de som vi bedömer har bäst potential, säger Johan Sares, längdchef på Svenska Skidförbundet.
 
Om Skidlyftet:
Skidlyftet är ett gemensamt initiativ mellan McDonald’s och Svenska Skidförbundet där vi tillsammans vill stötta utvecklingen av barn- och ungdomsverksamheten bland Sveriges längd- och alpina klubbar. Genom Skidlyftet har skidklubbar ansökt om bidrag för att göra verksamhetsförbättringar och på så sätt öka möjligheten för att fler barn och ungdomar ska upptäcka och ta del av skidsporten.
 
Under våren skänkte McDonald’s 1 krona för varje såld skidkampanjmeny som bar de aktiva åkarnas namn. Totalt samlades 800 000 kronor in och dessa delas nu ut till de 22 vinnande skidklubbarna. Hela 247 klubbar lämnade in ansökningar. Juryn har gått igenom samtliga bidrag och valt ut de vinnande projektens som ska få fler barn och unga att åka skidor både i backar och spår.
 
Skidlyftets jury
Skidlyftets jury består av representanter från Svenska Skidförbundet, McDonald's och de aktiva landslagsåkarna André Myhrer, Frida Hansdotter, Jens Byggmark och Maria Pietilä Holmner i alpint samt för längd Emma Wikén, Marcus Hellner och Teodor Peterson.
 
Relaterad media
Nyheter
Kontakt

@mcdse