NEWSROOM

« Tillbaka

Skidlyftet delar ut bidrag för att få fler barn och unga på skidor

Nu när sommaren är på ingång kan skidsäsongen kännas långt borta. Det är nu de viktiga förberedelserna görs inför kommande säsong och bidrag från Skidlyftet delas ut till några av de 236 skidklubbar som ansökt. Svenska Skidförbundets och McDonald’s initiativ Skidlyftet samlade i år in närmare 800 000 kronor som oavkortat går till att stötta utvalda barn- och ungdomsprojekt. Först att få bidrag är Sya Skidklubb i Östergötland, som sökt stöd till ”Lilla Slottssprinten” en skidsprint för barn och unga inne i Mjölby.
 
För andra året gör Svenska Skidförbundet och McDonald’s den gemensamma satsningen Skidlyftet. Det märks att det finns ett stort behov av stöd till skidklubbarna i Sverige eftersom hela 236 skidklubbar skickade in ansökningar i år om bidrag till olika utvecklingsprojekt inom barn- och ungdomsskidåkning.
 
– Det stora intresset visar att det behövs medel för att kunna utveckla barn- och ungdomsverksamheten i klubbarna och där kan Skidlyftet göra stor skillnad. Som en lite väl stolt sponsor så skänkte vi pengar till Skidlyftet för varje såld skidmeny i vintras. En nyhet i år var samlarkorten som var ett sätt att hylla skidstjärnorna och ytterligare uppmuntra alla att vilja bidra till Skidlyftet, säger Petra Dahlman, sponsoransvarig på McDonald’s.
 
Under våren har juryn gått igenom alla ansökningar och har valt ut x19 klubbar som får Skidlyftet i år.  De utvalda klubbarna kommer att få besked under sommaren. Juryn består av representanter från McDonald's, Svenska Skidförbundet och aktiva landslagsåkare inom alpint och längdåkning; André Myhrer, Frida Hansdotter, Jens Byggmark, Maria Pietilä Holmner, Mattias Hargin, Stina Nilsson, Marcus Hellner, Calle Halfvarsson, Anna Haag och Emil Jönsson.
 
Första klubben som blir startskottet för utdelningen av Skidlyftet 2016 är Sya Skidklubb som den 6 juni arrangerade ”Lilla slottsprinten” i Mjölby.
 
 – Det känns mycket roligt att dela ut ett första bidrag till en innovativ idé som att genomföra ”Lilla Slottssprinten” i Mjölby för att få fler unga att börja åka skidor med Sya Skidklubb, säger Johan Sares, längdchef Svenska Skidförbundet.
 
Juryarbete har varit svårt då ansökningarna har innehållit många bra förslag för projekt som skulle göra stor nytta bland klubbarna i Sverige.
 
– Vi satsar mycket för att tillgängliggöra utförsåkning samt skapa en mer aktiv fritid för barn och ungdomar.  Svenska Skidförbundet vill rikta ett stort tack till McDonald’s för att de genom Skidlyftet hjälper våra föreningar genomföra projekt som ger våra barn och ungdomar möjlighet till ännu bättre skidupplevelser, säger Tommy Eliasson Winter, alpin chef på Svenska Skidförbundet.
 
Läs mer om Skidlyftet: mcdonalds.se/skidor.
Relaterad media
Kontakt

@mcdse