NEWSROOM

« Tillbaka

Svenska Skidförbundet och McDonald’s förlänger samarbetet

Svenska Skidförbundet och McDonald’s förlänger samarbetsavtalet till mitten av 2020. Samarbetet som stöttar landslagen i längd och alpint bidrar även, genom satsningen Skidlyftet, till att ge skidklubbar en möjlighet att utveckla sin barn- och ungdomsverksamhet.

– Vi vill genom vårt skidsponsorskap stötta både dagens skidstjärnor och framtidens skidhjältar. Vi vill få fler på skidor, både i backen och i spåret. Vi ser fram emot fler givande år tillsammans med landslagen i längd och alpint, säger Jeff Jackett, marknadsdirektör på McDonald’s.

Förutom att stötta landslagen i alpint och längd så har McDonald's och Svenska Skidförbundets satsning Skidlyftet delat ut närmare 1,6 miljoner kronor till 41 längd- och alpina klubbar de senaste två åren. Skidlyftet är ett initiativ av McDonald's i samarbete med Svenska Skidförbundet som syftar till att göra skidåkning tillgänglig för fler barn och ungdomar.

– Vi är väldigt glada över att McDonald's fortsätter samarbeta med oss. Det är ett partnerskap som gynnar hela skid-Sverige. Genom projektet Skidlyftet får våra föreningar bidrag till barn- och ungdomsverksamhet, integrationsprojekt och anläggningsinvesteringar vilket ger ökad tillgänglighet till skidåkning, säger Johan Sares, längdchef.
McDonald's kommer under avtalsperioden fortsätta stötta Lilla Världscupen, en tävling för ungdomar 11–14 år.

– Det är glädjande att vi tillsammans med McDonald´s fortsätter arbetet med utveckla skid-Sverige. Skidlyftet har möjliggjort många projekt och skapat nya möjligheter för klubbarnas barn- och ungdomsverksamheter. Initiativet ligger helt i linje med vår expansiva fas, där vi ser ljust på framtiden såväl nationellt som internationellt., säger Tommy Eliasson Winter, alpin chef.

Fakta Skidlyftet
Det finns ett stort behov av stöd till skidklubbarna i Sverige. Skidlyftet är ett initiativ av McDonald's i samarbete med Svenska Skidförbundets grenar längd och alpint i syfte att göra skidåkning tillgängligt för fler och för att skapa en bättre skidupplevelse för barn och unga.

Sedan Skidlyftet startades för två år sedan har totalt 483 skidklubbar ansökt om bidrag till olika utvecklingsprojekt inom barn- och ungdomsskidåkning.

Sammanlagt 1,6 miljoner kronor har delats ut till 41 längd- och alpina klubbar. Bidraget till föreningarna har gått till allt från att förbättra anläggningen och resor för att kunna träna på snö, till att rekrytera medlemmar och utbilda ledare för att kunna ta emot fler barn och ungdomar.

Mer information om samarbetet
www.mcdonalds.se/skidor
www.skidor.com/skidlyftet


Pressbilder
Bilder för nedladdning finns på McDonald's bildbank på Flickr

Relaterad media
Kontakt

@mcdse