NEWSROOM

« Tillbaka

De första tjurarna i Projekt Romeo har anlänt gårdarna

Sedan Projekt Romeo startade i höstas har nu de första tjurarna kommit till sina nya ägare. Bänatorps gård är en av de första att ta emot en tjur och Henrik Bona, franchisetagare McDonald’s, var där tillsammans med Lantbrukarnas Riksförbund och Sveriges Nötköttsproducenter för att hälsa honom välkommen.
 
Tjuren kom till gården för en dryg månad sedan och är en ettåring på tillväxt. Men redan i vår är det tänkt att det ska bära frukt.
 
– Med den här tjuren kommer jag kunna öka antalet kor från 100 till 130. Eftersom det är brist på livdjur så behöver man få fram egna djur, säger Svante Gustavsson bonde på Bänatorps gård.
 
I Sverige har självförsörjningsgraden av nötkött minskat under lång tid och är nu nere på 45 %. McDonald’s är restaurangbranschens största inköpare av svenskt nötkött och vi är beroende av ett konkurrenskraftigt och starkt svenskt jordbruk. Sedan 2011 samarbetar vi med Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) och Sveriges Nötköttsproducenter (SNP) och vårt gemensamma Projekt Romeo startades för att bidra till att stimulera den svenska nötköttsproduktionen. Under de närmaste tre åren delas det ut 100 avelstjurar till lantbrukare som växlar upp sin produktion och utökar besättningen med minst 20 dikor.
 
– McDonald’s är den största inköparen av svenskt nötkött i restaurangbranschen, men vi har svårt att få tag i tillräckligt med svenskt nötkött till den kvalitet vi kräver. Vi vill vara med och få upp produktionen. Svenskt kött efterfrågas av våragäster, säger Henrik Bona, franchisetagare McDonald’s i bland annat Vårgårda. 
 
Projekt Romeo räknar med att under 2017 ha delat ut ett 40-tal tjurar.
 
Projekt Romeo i korthet
McDonald’s är en stor inköpare av svenska råvaror och vi är beroende av ett konkurrenskraftigt och starkt svenskt jordbruk. Sedan 2011 samarbetar vi med Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) och Sveriges Nötköttsproducenter (SNP). Produktionen av svenskt nötkött har under de senaste åren gått ner till att ligga på runt 45 % försörjningsgrad, vilket betyder att ca 55 % av allt kött som säljs i Sverige importeras från andra länder. Projekt Romeo syftar till att stärka konkurrenskraften samt lyfta fram svenskt lantbruk och vi hoppas kunna bidra till att stimulera den svenska nötköttsproduktionen.

Projekt Romeo är en väldigt konkret åtgärd för att bidra till ökad svensk produktion. Under de kommande tre åren kommer McDonald’s sponsra 100 lantbrukare med varsin tjur till ett värde av maximalt 25 000 kronor per tjur.

Relaterad media
Kontakt

@mcdse