NEWSROOM

« Tillbaka

McDonald’s testar ny teknik vid anställningsintervjuer

McDonald’s i Uppsala och Västerås kommer under våren och sommaren att testa vad som troligen är världens första jobb-box för anställningsintervjuer. Personer som är intresserade av att arbeta på McDonald’s kan nu söka jobb via videointervjuer direkt på restaurangen utan att behöva skicka in sitt CV och personligt brev.
 
McDonald’s i Västerås och Uppsala har sedan tre år tillbaka arbetat med videointervjuer vid rekrytering. Nu tar de ytterligare ett steg i att göra intervjuprocesserna smidigare både för den som söker jobb och de som arbetar med rekrytering. De sökande genomför intervjun i en ljudisolerad box på restaurangen. De fem förprogrammerade frågorna dyker upp på skärmen och intervjun avslutas med en sjätte fråga om hur det kändes att bli videointervjuad. Jobb-boxen kommer att testas i tre månader och sedan utvärderas.

- Jag är mycket nyfiken på vilken respons vi kommer att få när vi nu gör den här tekniken ännu mer tillgänglig för våra sökande. Tidigare var de tvungna att ladda ner en app i sin smartphone. Nu kan de på bara några minuter genomföra intervjun och det blir också möjligt att genomföra intervjun för de som inte har en smartphone. Vi har arbetat med videointervjuer under tre-fyra år och den här tekniken gör att vi blir ännu mer tillgängliga för de som vill jobba hos oss. Många som söker jobb hos oss är unga och vana vid digitala medier och att spela in sig själva, säger Irfan Ahmad, driftchef McDonald’s i Västerås och Uppsala
 
Det kommer att finnas en jobb-box på McDonald’s Fyrislund i Uppsala och en på McDonald’s Hälla i Västerås. Jobb-boxen är framtagen av Framery och tekniken för att genomföra intervjuerna står ZeroLime för. Den som vill kan även välja att göra intervjun i sin telefon på egen vald plats.
 
- Idén till en intervjubox fick jag i början på 90-talet när jag drev bemanningsföretag, jag brukade skämta om att i framtiden så skulle fotoautomaterna som alltid fanns i köpcentrum och tunnelbanan kunna bytas ut mot jobbautomater. Jag gjorde till och med en ”rolig” reklamkampanj, mest som ett aprilskämt, nu nästan 30 år senare så är det inte längre ett skämt – det är verklighet. Videointervjuer är inte så vanligt i Sverige ännu – via vårt system görs ca 10 000 intervjuer/månad, många använder dessa intervjuer som en första screening av kandidater medan andra har ersatt den traditionella telefonintervjun. Det här är en metod som blir allt vanligare inom alla yrkeskategorier, det är ett bra och enkelt sätt att erbjuda alla som söker en möjlighet att få göra en intervju, säger Mats Wernheim, VD & Grundare på ZeroLime
 
Framery Acoustics tysta boxar gör att man kan mötas, ringa eller som här, ostört genomföra en videointervju i en livlig miljö, mitt i en fullsatt McDonald’s-restaurang. Hytterna är både ljudisolerade och luftkonditionerade. 
 
- Det är roligt att McDonalds har valt att använda telefonhytterna på det här kreativa sättet oftast står det i kontorslandskap som en oas av tystnad för den som vill föra ett samtal i enrum, säger Putte Sandgren, Sverigechef på Framery Acoustics. 
 
Så här fungerar jobb-boxen

Jobb-boxen påminner om en klassisk fotoautomat. I jobb-boxen finns det en inbyggd Ipad där man knappar in sina kontaktuppgifter för att sedan starta videointervjun. Varje person får fem frågor att svara på och som spelas in. Videointervjun skickas direkt efter avslutad intervju till den som är ansvarig för rekrytering på restaurangen. Videofilmen raderas från Ipaden så fort intervjun är avslutad. Man kan även välja att göra intervjun i sin egen telefon och på egen vald plats om man hellre vill det. Intervjun tar runt 4-5 minuter. 
Relaterad media
Kontakt

@mcdse