NEWSROOM

« Tillbaka

McDonald's vann guld i Europe Gold Award för sponsringen av Svenska Skidförbundet

McDonald's Sverige vann guld i ESA Best of Europe Gold Award för sponsorskapet av Svenska Skidförbundet – ”En lite väl stolt sponsor” under en gala i London den 9 februari. Priset delades ut av European Sponsorship Association (ESA). Det är andra året i rad som ett svenskt företag vinner guld i ESA Best of Europe Gold Award.
 
McDonald's Sverige vann ESA Excellence Awards för bästa sponsorinitiativ med "En lite väl stolt sponsor" före elva andra finalister i huvudkategorin ”ESA Best of Europe Gold Award”. Juryn motiverade segern bland annat genom att McDonald’s på ett kreativt och humoristiskt sätt skapat en sponsorkampanj som inte bara hjälpt till att stödja det Svenska Skidförbundet, utan också varumärket och sina lokala McDonald’s-restauranger.

– Att bli rankad som den bästa i Europa – och med sådan konkurrens – är en stor ära. Vi strävar alltid efter att vara nyskapande i alla sponsringsaktiviteter och att ta emot denna utmärkelse betyder mycket för oss, säger Lisa Palm Danielsson, marknadschef på McDonald’s.

– Vi är mycket glada och stolta över att McDonald's tagit hem guldet. McDonald's korades redan förra året till Sveriges bästa sponsring och Årets nytänkande vid Sponsrings & Eventföreningens årliga gala – Gyllene Hjulet. Det är fantastiskt kul att ett svenskt bidrag tar hem priset i Europas stenhårda konkurrens och vinner ESA's mest prestigefyllda kategori "ESA Best of Europe Gold Award” säger Niklas Birgetz, VD, Sponsrings & Eventföreningen
 
En viktig del i sponsorskapet är Skidlyftet, ett samarbete med Svenska Skidförbundet som syftar till att ge flera barn och ungdomar möjlighet att upptäcka skidåkning. Under 2015 och 2016 skänkte McDonald’s 1 krona för varje såld skidåkarmeny. Hittills har totalt 1,6 miljoner kronor samlats in och delats ut till 41 skidklubbar runt om i landet.
Relaterad media
Kontakt

@mcdse