NEWSROOM

« Tillbaka

Nu öppnar Svenska Skidförbundet och McDonald’s ansökan till Skidlyftet 2017

Skidlyftet är Svenska Skidförbundets och McDonald’s gemensamma satsning som ska ge fler barn och ungdomar möjlighet att upptäcka skidåkning. Närmare 1,6 miljoner kronor har delats ut till totalt 41 längd- och alpina klubbar i Sverige sedan starten 2015. Den 9 januari öppnar ansökan till Skidlyftet 2017 på www.mcdonalds.se/skidor.
 
Svenska Skidförbundet och McDonald’s har förlängt sitt samarbetsavtal och när insamlingen till Skidlyftet nu görs för tredje året i rad är målet att samla in mer pengar än någonsin.
 
– Det är fantastiskt kul att McDonald’s är med och stöttar Svenska Skidförbundets längd- och alpina klubbar genom Skidlyftet. Klubbar kan ansöka om bidrag upp till 50 000 kronor att använda för att utveckla sina verksamheter. Det kan exempelvis användas till rekrytering, utbildning av fler ledare, träningsläger eller inköp av utrustning, säger Johan Sares, längdchef på Svenska Skidförbundet.
 
Under perioden 7 februari till 3 april skänker McDonald’s 1 krona för varje såld skidmeny till Skidlyftet i syfte att främja barn- och ungdomsskidåkning. Årets skidmenyer presenteras i början av februari och kommer finnas på menyn på McDonald’s cirka 215 restauranger runt om i Sverige.
 
– Initiativet skapar verkligen förutsättningar för barn och ungdomar att upptäcka och satsa på skidåkning, både i backen och i spåren. Vi har flera exempel på att Skidlyftet har gjort stor skillnad. En av mina personliga favoriter är Tärna IK som förra året fick bidrag till ett integrationsprojekt där nyanlända får pröva att åka skidor – många av dem för allra första gången, säger Tommy Eliasson Winter, alpin chef på Svenska Skidförbundet.
 
Efter den 3 april påbörjas juryarbetet och vinnarna meddelas före midsommar. Juryn som väljer vinnarna består av representanter från McDonald’s, Svenska Skidförbundet och aktiva åkare i längdlandslaget och det alpina landslaget.
 
– Under 2016 fick vi in över 200 ansökningar till Skidlyftet och till slut fick 19 klubbar dela på
770 000 kr. Det är roligt att se den glädje och nytta som pengarna gör för de klubbar som får bidrag. Därför känns det kul att vi även i år kommer dela ut Skidlyftet och på så sätt inspirera framtida generationer till att bli morgondagens svenska skidhjältar, säger Lisa Palm Danielsson, sponsoransvarig på McDonald’s.
Relaterad media
Kontakt

@mcdse