NEWSROOM

« Tillbaka

McVegan – en ny Donkenklassiker

Nu har McVegan funnits på McDonald’s meny i en dryg månad, och burgaren har redan blivit en av favoriterna på menyn. Över 150 000 McVegan har sålts sedan starten, och störst popularitet verkar den ha i storstäderna.  
 
Många svenskar jublade när McDonald’s välkomnade sin första, helt veganska burgare på menyn i slutet av 2017 - nykomlingen McVegan. På bara en dryg månad har den blivit en stor favorit och hittills har det sålts över 150 000 McVegan, vilket är långt fler än estimerat vid lanseringen den 28 december.
 
Vi arbetar ständigt för att utveckla vår meny och möta våra gästers förväntningar. Att allt fler väljer en mer växtbaserad kost är en stark trend och som stor aktör inom restaurangbranschen var det en självklarhet för oss att utveckla vår meny med ett gott veganskt alternativ, säger Staffan Ekstam, Head of Food Strategy på McDonald’s.
 
Hittills har McVegan sålt bäst i storstäderna, och populärast har den varit på Södermalm i Stockholm. Med på topp 15-listan finns ett urval av restauranger lokaliserade i Stockholm, Göteborg, Malmö och Linköping.
 
McVegan är här för att stanna. Vi ser den inte bara som ett alternativ till våra kött, kyckling-och fiskburgare, utan som ett självklart tillskott på menyn som ska kunna tilltala alla, oavsett om man är vegan eller inte, säger Staffan Ekstam, Head of Food Strategy på McDonald’s.
 
McVegan togs fram i samarbete med Anamma, ett varumärke inom Orkla Foods Sverige. Den består av sojaprotein, solmogna tomater, inlagd gurka, färsk lök, ketchup, senap, sallad och en äggfri McFeast-sås. McVegan är en del av menykonceptet DonkenMeals där gästerna erbjuds en hel meny för 49 kronor. 
Relaterad media
Bilder
Kontakt

@mcdse